• 989124458139
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • شنبه تا چهارشنبه 10 الی 18

آیا می دانستید ...؟

پادکست ( Podcast ) یا وب‌آوا یا پادپخش یا تدوین صوتی، انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از خوراک صورت می‌گیرد، و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش‌کنندهٔ موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است.

پادکست چیست ؟ + ساخت صفر تا صد پادکست


ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  • پادکست (وب آوا یا پادپخش یا تدوین صوتی) + ساخت آن

اگر شما هم جزء افرادی که به کتاب های صوتی، مجله های صوتی انگلیسی، موزیک و مواردی از این قبیل علاقه داشته باشید؛ این پست می تواند به شما کمک کند تا اوقات فراغت خود را به نحو احسن سپری کنید.

در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل مشغله های فکری قادر به خواندن کتاب یا سرگرمی های آموزشی مفید نیستند به همین دلیل است که کتاب های صوتی یا در اصطلاح پادکست ها می توانند به این افراد کمک کنند. در ادامه این پست به بررسی پادکست ها می پردازیم.

  • پادکست چیست؟

واژه پادکست که در اصطلاح انگلیسی با عنوان (Podcast) شناخته شده است،در حال حاضر  با دو معنای عام و خاص در بین افراد استفاده می‌شود.در معنای خاص آن با مفهومی دقیقپادکست، به فایلهای صوتیگفته می شود که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شود و شما با کمک برنامه‌هایی که برایشنیدن این پادکست ها  طراحی شده‌اند، که در اصطلاح انگلیسی به آن  Subscribe  می گویند. یکی از مزیت هایی که این پادکست ها دارند این است که شما می توانید آنها را دانلود کنید و بعد چندین مرتبه بدون نیاز به اینترنت گوش کنید.

درمعنای عمومی آن با مفهومی عامیانه تر می توان گفت امروزه بسیاری از طراحان سایت فقط به عکس و فیلم بسنده نمی کنند. گاهی در بین تولید محتوا ها از این نوع صداها هم استفاده می کنند. پس می توان گفت که پادکست ها نوعی تولید محتوا(مطلب کامل تولید محتوا پیش از این در سایت نوآوران پارسی برای شما به اشتراک  گذاشته شده است) محسوب می شوند.

حال بهتر است بدانیم که پادکست ها شامل چه گروه از این نوع نرم افزارها می شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • انواع پادکست ها

همان طور که قبلا اشاره شده است؛ وب سایت ها، تلگرام ها، واتس آپ ها و مواردی از این قبیل برای تولید محتوا از پادکست هااستفاده می کنند.  اینکه پادکست ها شامل چه نوع محتوایی هستند بستگی به هدف دارد. به عنوان مثال کتاب های رمان، کتاب های آموزشی، دوره های آموزشی، روانشناسی، فلسفه و مواردی از این قبیل می توانند نوعی از پادکست ها باشند.

جالب است بدانید که پادکست ها هم می توانند انگلیسی باشند هم فارسی، شعر باشند یا داستان فرقی ندارند در هر حالت چون با صدا ضبط شده اند نوعی پادکست محسوب می شوند.

از سویی دیگر؛ برخی از سایت ها هم امروزه کارشان دقیقا تولید همین پادکست ها است. که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

  • سایت های تولید پادکست

در حال حاضر سایت ها و نرم افزارهای بسیار زیادی هستند که تولید محتوای خود را از طریق همین پادکست ها انجام می دهند. برخی از معروف ترین آنها را در ادامه به شما معرفی می کنیم:

  • سایت شنوتو: وقتی وارد سایت شنوتو می شوید آنگاه بر روی سربرگ پادکست کلیک کنید.  در این قسمت شما می‌توانید نام پادکست ها را مشاهده کنید. اگر بخواهید اطلاعات کامل از پادکست ها را به دست آورید می توانید بر روی آنها چند لحظه کلیک خود را نگه دارید و در نهایت اطلاعات مربوط به پادکست ها را مشاهده کنید. این سایت می تواند به شما اطلاعات زیادی را در زمینه های مختلف به شما بدهد.

  • سایت چنل بی : اگر به کتاب های تاریخی علاقه دارید ولی زمانی برای خواندن کتاب ندارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به این سایت سر بزنید. اگر علاقه به مطالعه دارید می توانید از طریق سایت فیدیبو مطلب پادکست ها را بخوانید. سایت فیدیبو یکی از سایت هایی است که در آن شما می توانید هم کتاب های مختلف بخوانید، هم مجله بخوانید و برخی از آنها را دانلود کرده و چندین بار گوش بدهید.

  • اپلیکیشن تهران پادکست: یک اپلیکیشن فارسی زبان که اگر بتوانیدآن را بر روی گوشی نصب کنید می توانید از آن لذت ببرید چرا که در این اپلیکیشن شما می توانید هر نوع پادکستی را که با موضوع مشخصی در زمینه های مختلف دارد را گوش بدهید.

باتوجه به معرفی سه سایت فوق بهتر است بدانیم که آینده این فایل های صوتی و پادکست ها چه می شود؟ که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

  • آینده پادکست ها

  1. با توجه به سرعت بالایی که درتغییرات فضای دیجیتال،ایجاد می شود نمی توان به راحتی پیش‌بینیکرد که در کوتاه مدت یا بلند مدت چه اتفاقاتی برای پادکست ها می افتد .این امکان وجود دارد که پادکست ها رو به پیشرفت بروند و در تمام نرم افزار ها به راحتی قابل اجراء باشند.
  2. قطعا تعداد افرادبیشتری از این پادکست ها استفاده می کنند چرا که روز به رو مشغله افراد بیشتر خواهد شد.
  3. یکی از مواردی که وجود دارد این است که پادکست ها را در فلش، هارد، کامپیوتر ، موبایل، ماشین و مواردی از این قبیل می توان شنید. به همین دلیل احتمال اینکه در سال های آینده بسیاری از آموزشگاه ها هم تعطیل شوند زیاد است چرا که بسیاری از افراد حاضر هستند باکمک این پادکست ها آموزش های لازم را ببینند.
  4. مورد آخری که در این باره می ماند این است که احتمال اینکه سایت ها تمام اطلاعات را از طریق پادکست ها در اختیار مردم قرار بدهند بسیار زیاد است. این مورد می تواند سایت ها را در گوگل بیشتر شناسایی کند.

نکته : با توجه به مطلب فوق می توان گفت در حال حاضر این پادکست ها رو به پیشرفت هستند به طوری که بسیاری از افراد تولید پادکست را راهی برای کسب درآمد اینترنتی می دانند. ( مقاله کامل راه های کسب درآمد اینترنتی قبلا در اختیار شما در سایت نوآوران پارسی به اشتراک گذاشته شده است.) در ادامه به بررسی کسب درآمد از طریق پادکست ها می پردازیم.

  • کسب در آمد از طریق پادکست

در حال حاضر بسیاری از افراد از طریق تولید محتوا با پادکست کسب درآمد آنلاین دارند . نمونه این کار ها تولید کتاب های الکترونیکی است که به صورت صدا برای اشخاص خوانده می شوند. همچنین بسیاری دیگر از طریق پادکست ها مطالب مورد نیاز مردم را آموزش می دهند. این موضوع می تواند در هزینه مردم هم صرفه جویی کند یا اینکه راه مناسب و سالمی برای کسب درآمد افراد مختلف باشد.

سخن آخر ...

نتیجه این مقاله می تواند به این شکل باشد که گاهی حتی یک فرد معلول هم که نتواند در کلاسی حضور داشته باشد تا مهارتی را یاد بگیرد یا اینکه از طریق این راه بتواند درآمدی ناچیز برای خود تولید کند بهترین راه برای حمایت این افراد تبلیغ از کارشان است.

برچسب ها :پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟,پادکست چیست به زبان ساده,فرمت پادکست چیست,پادکست چیست نی نی سایت,پادکست چیست و چه کاربردی دارد,انواع پادکست چیست,تلفظ پادکست چیست,فیلم پادکست چیست,وب آوا چیست,پادکست,معنی پادکست,پادکست فارسی,پادکست موسیقی,پادکست فارسی رایگان,پادکست های زیبا,پادکست صوتی,پادکست دانلود,پادکست آموزشی,


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

معرفی تیم نوآوران پارسی

سرور بهجت

سرور بهجت

تولید کننده محتوا
فاطمه رسولی

فاطمه رسولی

طراح گرافیک و تدوینگر
پدرام گلمحمدی

پدرام گلمحمدی

تولید کننده محتوا
فاطمه حیدری

فاطمه حیدری

مدیر مجموعه
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوآوران پارسی طرح گستران می باشد.